Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Csak igényeseknek. Avagy a bútordesign három szemszögből

2015.03.21

Van aki a minimálra esküszik, van aki jobban szeretne egy kis csillogást, míg sokan az egyedire, a különlegesre vágynak. Ha azt akarod, hogy az otthonod is kifejezze az egyéniségedet, fordulj egy szakértőhöz.

Megszokhattuk, hogy felgyorsult világunkban a divat is szélsebesen változik. Már nem lepődünk meg azon, hogy a trapézfarmert felváltotta a csőfazon, a hegyes orr helyett ismét a kerek a trend, s hogy a tiszavirág-életű pöttyöst kiszorítják a csíkok. Ha az öltözködésről van szó, bátran váltunk, kísérletezgetünk. De mi a helyzet a bútorainkkal? Sajnos csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy félévente lecseréljék a teljes garnitúrát. Mégsem volna jó, ha elmaradnánk a divattól. Lessük tehát meg, hogyan csinálják a nagyok! Íme három designer portréja: különleges pályák, és látásmódok.

 

Veres Péter

A személyes designtörténelem

Péter gyerekként néha kicsit szomorú volt. „A többiek apukája kamiont vezetett vagy autót szerelt, és nem hitték el, hogy az enyém a televíziót tervezte.” Pedig a papa, Veres Lajos alakította meg az első, s a rendszerváltásig egyetlen modern értelemben vett designstúdiót, a Videoton gyár keretén belül. Sokszor dolgozott odahaza, ami a három gyereknek is nagy élményt nyújtott. Péter például lelkesen ragasztgatta az apró üléseket a busz-makettbe, amikor édesapja az Ikarusz számára készített terveket. Persze a családi indíttatás a későbbiekben is meghatározó maradt. Egyenes út vezetett az Iparművészeti Főiskolára. Először a formatervező tanszéken tanult, majd átment környezettervező szakra, hiszen bútorokat akart tervezni. „Sok időt töltöttem az iskolai műhelyekben, mert szerettem látni, ahogy az elképzeléseim megvalósulnak. Sokféle anyaggal dolgoztam. Mindez jó tapasztalatszerzésnek bizonyult, és segítette a tervezői munkát.” Első bútorterve egy high-tech asztal volt, beton, acél és üvegelemekből. Alkotója a „Híd-asztal” fantázianevet adta neki, mivel az üveg tartóelemként is szolgált. Az ilyen, és ehhez hasonló érdekes tervek megvalósításának leginkább egy saját stúdió, valamint a hozzá tartozó üzem felelt meg. Így született a Redform, a Veres-testvérek összefogásából: Péter tervező, Gábor faipari mérnök, Éva ötvös.

A cég stílusát tekintve nehezen besorolható. Péter legtöbb munkáján vitatkoznak a szakemberek. Retro, minimál, esetleg art deco? Mindegyikből merít, és figyelemmel kíséri a nemzetközi trendet is. Legfőbb ihletője a megrendelő, bár ugyanolyan fontosnak tartja a hely szellemét is. „Igyekszünk a megbízó személyiségéhez igazodni. Először az elképzeléseiket, a vágyaikat mondják el, amelyek néha nincsenek is összhangban a karakterjegyeikkel. Ilyenkor megpróbálom jó irányba befolyásolni őket. És persze eleget teszünk annak a gyakori kérésnek is, hogy a bútor formajegyeit és színösszeállítását semmilyen más munkánál ne használjuk fel.”

 

 

Elek Márton

Mint a mesében

A Geppetto-név hallatán először bizonyára a kedves mesefigura, Pinocchio jut eszünkbe, pontosabban az őt megformázó asztalosmester, az ősz Geppetto. Ám a Geppetto Design Stúdió pont a fiatalos stílus képviselője, akárcsak az alapító testvérpár egyik tagja, Elek Márton. „Eleinte csak a barátoknak készítettünk bútorokat. Aztán egyre több lett a megrendelés, és kiállításokra is hívtak minket. Egy grafikus barátunk felajánlotta, hogy kitalál nekünk egy frappáns nevet, logóval együtt, ha adunk érte egy szuper íróasztalt. Nos megkapta.”

A Geppetto-bútorok kezdettől fogva kitűntek az előre gyártott tömegtermékek közül. Kreatív anyaghasználat, egyéni megoldások jellemezték őket. A modernséget és funkcionalitást szem előtt tartva a nemzetközi trendekre fogékony vásárlóközönséget célozták meg. Sajátos stílusuk leginkább a minimálhoz közelít, ám annak merevségét, hűvös távolságtartását barátságosabb színekkel, erősebb anyagokkal próbálták megtörni. „Ki is találtuk a szlogent, hogy mi csináljuk a barátságos minimált.”

Időközben a tervezőgárda is kibővült, és a stúdió levált a műhelyről. Geppettóék mostanában csak a designra koncentrálnak. „A stúdió használati tárgyak tervezésével is foglalkozik a belsőépítészet és a bútortervezés mellett. A tárgytervezés azonban kevésbé személyes jellegű. Figyelembe kell venni, hogy az adott produktum mindenki számára hozzáférhető lesz, s ez csak gazdaságos sorozatgyártással érhető el. Bútorainknál viszont épp az egyediséget hangsúlyozzuk. Ha valaki rendelni akar tőlünk, akkor először is megpróbáljuk kideríteni, hogy mit jelentenek számára a”szép”, „elegáns” és „modern” szavak, amelyeket valójában mindenki másként értelmez. Ehhez néha több oldalas tesztlapokat is használunk. Így megtudhatjuk, hogy az illető valójában mire is használja majd az adott bútort vagy bútoregyüttest.”

A design stúdió komoly nemzetközi sikereket is elkönyvelhet. Már csaknem öt éve állítanak ki nemzetközi szakmai rendezvényeken. Magyar tervezők közül például elsőként vehettek részt a londoni 100% design szakkiállításon, valamint a milánói Salone Satellit elnevezésű seregszemlén. A nemzetközi megmérettetés komoly presztízst jelentett a cégnek. Tekintélyes lapok közölték munkáikat, s számos külföldi megbízást is kaptak.

 

Vági Oszkár

Egy csipetnyi extravagancia

Mielőtt megnyílt volna a Roomba Home Culture – az exkluzív belvárosi bútorgaléria – Vági Oszkár sokat utazott. Mintegy két évet szánt arra testvérével, Bencével együtt, hogy feltérképezze a nemzetközi trendet, megtudja, egyáltalán mit jelent ma a formatervezés a különböző kultúrákban. Az üzlet 2004 decemberében nyílt meg. Manapság főleg neves olasz és francia tervezők munkái találhatók benne. Elegáns komódok, fotelek, lámpák, szélcsengők számos egyéb vásárlásra csábító különlegesség társaságában. No és persze az eredeti Roomba kreációk, amelyek egységes enteriőrt alkotnak a többi portékával. Mindent áthat a mediterrán könnyedség."Firenzében tanultam divat- és formatervezést - meséli a designer. - Ott az iskola mellett óhatatlanul magunkba szívtuk a művészetet. És persze megismerkedhettünk a máig élő kézműves hagyománnyal, amelynek még mindig értéke van."

A Roomba Home Culture a tervezésen és árusításon kívül különféle kulturális rendezvényeknek is helyet ad. Így próbálja fejleszteni az emberek ízlésvilágát, tárgykultúráját. „Egy lépéssel mindig előbbre vagyunk, mint a vásárlóink. Egy kedves barátunk úgy fogalmazott, hogy magunkra vállaltuk a nevelés feladatát. Valóban, ezt is a munkánk részének tekintjük. Akik pedig megbíznak bennünk, azok tudják, hogy valóban értékes dolgokat tartunk.”

A Roomba stílusa kicsit csillogó, kicsit romantikus és talán extravagáns. Mindenképpen eltér a minimáltól, amelyet Vági Oszkár némileg sterilnek tart. „A magazinokban jól mutatnak az efféle enteriőrök, ám az emberek a valóságban tárgyak között élnek. Tárgyak, kiegészítők szükségesek ahhoz is, hogy egy egyszerűen berendezett lakást divatossá, lendületessé tegyünk. Csupán néhány hangsúlyos részletre van szükség. Egy tükör, egy paraván máris trendivé varázsolja a környezetet. És ne becsüljük le a világítás szerepét sem! A célzott fényforrás életre kelti a tárgyakat, kiemeli a bútor színét, formáját.”

Oszkár egyik legnagyobb sikerének azt tartja, amikor egy svéd lakáskultúra magazin szerkesztője lámpát rendelt tőle. Ez mindennél fényesebben bizonyította, hogy jó úton halad a design terén. A Vági-testvérek élete amúgy is teljes egészében a formatervezésről szól. Hobbijuk az utazás, amelynek során inspirációt gyűjtenek, és igyekeznek kapcsolatba kerülni a szakma jeles képviselőivel. Úgy vélekednek, a jó designer folyamatosan tanul, nyitott az új technológiákra és figyeli a nemzetközi trendeket.

Iváncsik Edda